From zero to hero, sandbox style!

Skoro jsem skákal radostí, když dnes ráno ožil metagame. Nemůžu si to odpustit a nezareagovat.

Jestli jsem to správně pochopil, tak jednu z věcí, které Bajo popisuje, už dělám spoustu let. Nemůžu to tvrdit s jistotou, protože malý princ má talent na popisování i těch nejjednoduších myšlenek na 4d8 odstavců a všichni víme, jak jsem na tom s attention spanem.

Zkusím to polopaticky vysvětlit na dvou příkladech:

Chci hrát nespoutaného berserka. Ve 3,5e by to probíhalo tak, že bych si vybral povolání barbara, přidal se k nějaké skupince dobrodruhů a bez ohledu na to, co by se dělo a za co bych získával zkušenosti, tak bych získával úrovně barbara. Jednoho krásného dne bych se ráno vzbudil a uměl zuřit jako bejk, po pár dalších dobrodružstvích bych se vzbudil s kočičími reflexy a ke konci roku by mi ztvrdla kůže. Jedinej neočekávanej vývoj postavy (mechanicky) by pravděpodobně byly magické předměty.

+ ať se děje, co chce, tak moje postava bude odpovídat konceptu, jaký jsem si pro ni vybral  
+ mám se pořád na co těšit, protože bonusy jsou pěkně rozvržené na každé úrovni  
+ mám více či méně zajištěné, že bude moje postava vyvážená s ostatními členy družiny
- nepůsobí to příliš realisticky, že se mi na diplomatických misích v elfích královstvích zvyšuje odolnost proti zranění.
- jako starého powergamera mě krom magických předmětů nemá co překvapit

V odnd by ta samá postava byla suchý fighting-man jako zbylých 60-80% družiny. Na úrovních se mi zvedá jen útočný bonus, záchranný hod a počet životů (což se všechno zvedá i barbarovi z 3,5e příkladu). Teď ale ta zajímavá část; Všechny úžasné schopnosti, které by high fantasy hrdina mohl mít jsou mi odepřeny, dokud je nezískám ve hře (stanu se upírem, vycvičí mě mistr meče apod.)

+ každá schopnost, kterou získám za sebou bude mít příběh a váhu a postava nakonec bude odrazem svých dobrodružství (viz Bajo - získá identitu)
+ nikdy nevím, co mě ohledně vývoje postavy ještě čeká
- nevyvážené postavy. Zákonitě, pokud se necháš vzít do armády a získáš ve výcviku pár defensivních featů, tak budeš asi slabší než kolega, kterej se nechá najmout jako pravá ruka hlavního záporáka a získá nekromancerské schopnosti a možnost rozmlouvat s wyvernami.  
- nepoměrně větší nároky na vypravěče. Protože pokud by vývoj postavy měl být alespoň trochu volbou, tak by všechny featy, powery a prestige classy měli být už předem rozházené po mapě a čekat na objevení. (tahle nevýhoda se dá elimonovat zrušením volby, prostě hráčům předhazujte, co se vám zrovna hodí a dává v dobrodružství smysl)

Ten druhý koncept se mi líbil odjakživa a už během hraní čtvrté edice jsem často místo magických předmětů rozdával divine boony, jak jsou popsané ve 4e Dark Sunu. Nebylo to ale dost. Jednotlivé minibonusy nepůsobily jako pořádné trademark moves, pořád bylo povolání výrazně důležitější.

Nakonec jsem to začal skutečně využívat až v odnd. Nyní se postavy můžou učit šermu v Sedmimoří, hledat dar zuřivosti v Ledových horách, stát se nezlomným štítonošem u trpaslíků apod. A pouhým tréninkem to nekončí, lze získat všelijaké další schopnosti. Můžou se stát paladiny, rytíři ledové královny, černými jezdci, stínovými tanečníky, posli andělů, upíry, vlkodlaky, nemrtvými, posedlými, spojenci vesmírných Cestovatelů atd... V duchu téhle změny jsem zrušil i automatické přidávání kouzel pro čaroděje. Všechny grimoáry a svitky s novými kouzly jsou čekajíc na odhalení (resp. vylootování) bezpečně uložené v knihovnách čarodějných věží a kobkách mrtvých králů.

Ne že by všechny tyhle věci nešly udělat v pozdějších edicích. Jen je to větší otrava. Postavy jsou mechanicky dost zatěžkané samy o sobě a přidávání celých templatů je ještě víc komplikuje. Nemluvě o narušení rovnováhy.

Mimochodem, jestli jsem si bajův článěk vyložil nějak tragicky špatně a tohle se tam ani náznakem nevyskytuje, tak se omlouvám :)

Žádné komentáře:

Okomentovat