Apocalyptica

Chystám se vést Apocalypse World pro Pardgalena a jeho kamarádky.

A krapet mě to děsí.

Celé roky hraju vesměs obyčejná fantasy rpgčka, občas trochu sword & sorcery, občas weird pulp, ale pořád základem Dungeons & Dragons.

Moje znalosti post-apo žánru se vejdou do čtyř filmů Šíleného Maxe a několika hodin s Falloutem. Přitom hned první první princip vedení AW je Barf forth apocalyptica.

Barf forth apocalyptica. Cultivate an imagination full of harsh landscapes, garish bloody images, and grotesque juxtapositions. In Apocalypse World, when the rain falls it’s full of fine black grit like toner, and all the plants’ leaves turn gray from absorbing it. Out among the wrecked cars, wild dogs fight for territory, with each other and with the rats, and one of the breeds is developing a protective inner eyelid of blank bone. If you get too close to them you can hear the click-click when they blink.

(rozsáhlejší úvod do pravidel hledejte u Faskala)

A aby to nebylo pro klasicky vychované vypravěče příliš snadné, tak Vincent v knize nařizuje nepřipravovat nic dopředu; žádné scénáře, mapy, dungeony, dobrodružství, vůbec nic. Jen pár atmosférckých nápadů do začátku a důvěru v kreativitu hráčů a jejich schopnost podílet se na tvorbě světa v rámci prvního sezení (a pravděpodobně i všech následujících).

V panice se tedy chytím alespoň toho jednoho stébla a připravím si nějaké nápady a obrazy ze světa po konci světa. Zastavte mě, pokud vám to začne připadat příliš ve směru mého běžného fantasy.

------------------------------------------------

Lokace

  • Velkoměsto rozlámané zemětřesením na různě nakloněné “kry” s propastmi a puklinami mezi sebou. 
    • Některé jsou přemostěné spadlými věžáky a mrakodrapy, jejichž železobetonový skelet se sice prohnul a zdeformoval, ale vydržel.
  • Město zatopené po zvednutí hladin oceánů. Vysoké budovy trčí nad hladinou.
    • Namísto aut lodě a skůtry. 
    • Příliv a odliv mají taktický význam.
    • Skleníky ve vrchních patrech prosklených budov.
  • Suburbia. Pravidelný katastr vil a rodinných domů rozbitý krátery po bombách, požáry, ztroskotanými letadly a zřícenými dálnicemi. Většina sousedství zeje prázdnotou a propadají času, některá jsou ovšem opevněná a obydlená.
    • Díra na bazén využitá ke kompostování, háže se tam všechno; i splašky a těla.
    • Gangy na BMXech a skateboardech.
  • Osada přeživších založená na okraji města v Lunaparku.
    • Ruské kolo jako strážní rozhledna.
    • Chaos dekorativních světel a kýčovité hudby slouží jako poplach nebo hluk k odstrašení divoké zvěře.
    • Šílenec ze strašidelného zámku nosí každý den jinou masku.
  • Bývalá zoo využívaná kanibaly jako farma na lidi.
  • Uprchlický tábor smetený chemickou výbušninou, která změnila desetitisíce lidí v davy křehkých šedých soch bez života.
    • Místní se potírají popelem a skrývají mezi sochami.
  • Vrchní polovina rozpadlého mrakodrapu stále visí ve vzduchu na svém původním místě. 
    • Pokročilá technologie, anomálie nebo sídlo mocného psychica?
  • Labyrint nízkých tunelů pod hustým lesem.
    • Obyvatelé jsou skřeti s pokročilou kyfózou. Živí se plísní, co se rozrůstá podél kořenů, a zvěří, co nachytají do děr.
  • Rzivě až duhově jedovatá blata; jezera, rašeliniště, ostrůvky a pahýly mrtvých stromů pokryté novými agresivními květinami a plísní.
    • Pyl způsobuje silné alergické reakce, dýchací filtry pomáhají.
    • V noci fosforová světélka.
  • Solná pláň, ve dne se vlní žárem, v noci hučí a šeptá ozvěny psychic maelstromu.
  • Skaliska s horkými prameny a vroucími jezery. 
    • Místní pomocí páry pohání výtahy, brány i turety a staví geotermální elektrárnu.
  • Strom života. Překrásný, vysoký, zelený a zdravý. Větve košaté koruny se prohýbají vahou sladkého ovoce. Živoucí důkaz, že matka příroda přežije. 
    • Vedou se o něj války, pochopitelně.

Nebesa

  • Nemilosrdné slunce. Ráno a v podvečer jsou nebesa ohnivě oranžová, kolem poledne rozpálená do běla. Země je vyprahlá a konstantní žár vysává život z celé planety. Lidé jsou v lepším pokrytí bronzovohnědým opálením, v horším boláky a nádory. Tváře plné vrásek, oči se s permanentně zůženými zornicemi lesknou intenzivními barvami.
  • Nekonečná šeď. Líné vrstvy hustých černých mraků nepropustí paprsky slunce více než jednou do roka. Dny jsou krátké a chmurné. Inkoustový déšť se vsakuje do rostlin a stromů. Svět ztrácí barvu a mizí pod vrstvou špíny. Vodu je před pitím třeba filtrovat nebo nechat odstát.
  • Šílenství. Ať už to bylo příčinou nebo následkem apokalypsy, nebesa zešílela a skrývá se v nich divokost a čiré zlo. Kdokoli zírá vzhůru ztrácí schopnost soustředění, propadá primitivním pudům, halucinacím a náhodným obsesím. Psychic maelstrom je v tomto případě velmi doslovný a stačí k němu vzhédnout. 
  • Doba ledová. Pokud nejsou nebesa azurově modrá, tak jsou bílá a chrlí led a sníh. Někdy pozvolně poletující vločky, jindy zuřivý blizard. Krajina je zasněžená, voda zmrzlá.
  • Peklo. Nebesa v plamenech, nekonečná černorudá bouře, barvité větvení blesků a dunění hromu. Sazemi znečištěný déšť je vzácný, zatímco popel a prach se snášejí denně.
  • Vlhkost. Mraky všech odstínů šedi se prohánějí po nebesích a pokud neprší celý den, střídají se alespoň větrné přeháňky nebo mrholení. Země je pokrytá jezery, bažinami, houbami, mechem, zmutovanými obojživelníky a jednou za čas zahrozí povodní. Rez a plíseň jsou vlezlé a všudypřítomné.
  • Titáni. Neprostupná nažloutlá mračna a krémově bílé vlny převalující se nad krajinou. Občas jsou vidět stíny větší než města doprovázené hromy bez blesků. Když zavřeš oči a zaposloucháš se, cítíš válečný křik bohů, jak trhá prostor mezi nebem a vesmírem.

Gangy a klany

  • Barbies. Ve starých plastových totemech vidí vzor civilizovaného života. Muži i ženy se zoufale snaží vypadat jako vyhublé krásky s nafoukanými vlasy, přehnaným make-upem a emulují povrchní suburbii.
  • Zeppelin. Nomádští plenitelé za kormidlem obrovské vzducholodi. Mezi sebou velmi loajální, jinak vrazi a násilníci. Ženy a děti považují za méně než otroky, pouhé předměty. Pseudo-steam-punkové zbraně a power-armory.
  • Houby. Nakažení houbovou infekcí mají krom odpudivého chorošovitého vzhledu i mnohem větší odolnost k drsnému počasí a nehostiným podmínkám toxické pustiny. Někteří jsou ovšem houbou prorostlí natolik, že jsou prakticky mrtví - mykotoxiny v iluzi života jen zapalují zaběhnuté nervové cesty každodenních rutin a svalové paměti.
  • Kruhy. Zkušení farmáři a pěstitelé dělají, co mohou, aby vyprahlé zemi ukradli alespoň trochu pravidelnou úrodu. Dost na to, aby přežili do příchodu vyšší moci. Všechny volné chvíle vyplňují v polích a pouštích malováním složitých kruhových obrazců ke komunikaci s mimozemšťany.
  • Fénix. Jizvy, popáleniny, davy s pochodněmi, plivání ohně, molotovy, plamenomety, popravy a očištění upálením.
  • Šum. Gang sedí na zdroji energie a vyplnil svoji pevnost stovkami televizí, monitorů a reproduktorů. Někdy pouští staré pásky a disky z dob před koncem, někdy jen sedí v záři zrnění a nechávají si vymýt mozky. Občas zachytí signál psychic maelstromu.
  • Pacifisti. Bývalá snadno hájitelná vojenská základna. Poskytují okolním usedlostem mnoho cenných služeb, nosí pečlivě prané a upravené bílé oblečení a odmítají všechny formy násilí. Jmenují se podle akčních hrdinů dvacátého století (Schwarzenegger, Lundgren, Weaver, náhodně přeházená pohlaví…)

Postavy nebo charakterové rysy

  • Týpek posedlý Drákulou. Kostým, chování, speciální efekty, dychtivé nevěstky. Někteří přestávají věřit, že je to přetvářka.
  • Morbidně obézní vládce, neustále omývaný nahými otroky. Nechutný na pohled, ale vychytralý a vlivný v širokém okolí. Medově hypnotický, téměř ženský hlas.
  • Královna čepelí, oblečená jako harlekýn. Kdykoli zajde, kde ji nikdo nevidí, může se přesunout jinam, kam se zrovna nikdo nedívá. Nelze říci zdali je to nadpřirozená schopnost nebo ninja-level plíživost.
  • Knihovník je dobrý rádce a prorok. Namísto bible vypráví příběhy z pulpových fantasy románů (omluvte oxymoron).
  • Roztomilé dítě. Chlapec. Nevídané telepatické schopnosti. Naprosto dospělá mysl s mnoha zvrácenými požadavky a chuťemi.
  • Mr. Medieval. Plátová zbroj, mandlový štít a děsivý řemdih.
  • Klaunský make-up.
  • Celoplošné tetování. Zblízka je vidět stovky těl v hromadné orgii.
  • Démonský vzhled. Piercingy, scarification, insertions, rozeklaný jazyk etc.
  • Pleť potřená olejem pro celistvě černolesklý vzhled.
  • Pleť promasírovaná a posypaná pudrem pro sterilní bílý vzhled.
  • Několikanásobně zlámané prsty, na první pohled jako vrsty artrózy.
  • Všechny dutiny v hlavě propojené hnisavou nemocí. Smrkání očima, hlen v uších etc.
  • Kudrnaté afro obalené průsvitným hedvábím. Při bližším pohledu je vidět, že jde o pavučiny, účes se hemží pavouky.
  • Šílený doktor tvrdí, že dokáže vyléčit všechno. A je to pravda. Pacienti mají ovšem datum spotřeby a dříve nebo či později je smrt dožene. Jsou spíše jako frankensteinova monstra.
  • Dívka, vysoké podpatky, dlouhé nohy, pevný zadek, krátké tričko, nepřirozeně široký hrudník rozestupující se ve dva krky a dvě identické hlavy.
  • Kožené kalhoty, krokodýlí boty, norkový kožich, duhové číro.
  • Polonahý asketa. Nemá vlastní motivaci, pouze pomáhá tomu, kdo věří jeho řečem o mnišských schopnostech ignorovat bolest, zadržet dech, nejíst, nepít apod.
  • Pupkáč pod rozšířenou neprůstřelnou vestou neskrývá pivní bachor, ale nedorostlého (sedmiměsíční plod) bratra přirostlé k tělu. Bratr vidí do budoucnosti.
  • Stará běhna odhaluje své tělo jen zepředu, zezadu pod pláštěm skrývá  šněrování a spony, které ji stahují a napínají vrásčitou kůži jako živý korzet.
  • Krysař.
  • Kosmonaut. Odmítá vylézt ze svého skafandru. Prý se jako jediný nenakazí.

Nezařazené nápady

  • Neustálá hrozba sirén; co by mohli ohlašovat:
    • Písečné bouře
    • Toxické bouře prachu, suti a chemikálií
    • Rychle se blížící hustá mlha, který pro všechny schované restartuje psychic maelstrom (zklidní jej, sníží divokost, vymýtí duše mrtvých). Ti, co zůstanou lapeni v mlze jsou resetem ovlivněni (posednutí, výměna vzpomínek etc.)
    • Zuřivá nízko se valící bouře, blesky, hrom, vichry odnáší všechno, co není pevně přidělané. Přichází vždy ze stejné strany. Budovy, fauna i flora se pomalu přizpůsobují a opatřují krunýři nebo možnostmi ke schování.
  • Někdo přijde s nápadem, že divadlo je nejvyšší forma umění a vyžaduje jej. Všechno ovšem musí být autentické, což znamená znásilnění i smrt přímo na pódiu.
  • Apokalypsa nepřišla v dnešní době, ale spíše v blízké budoucnosti, takže můžeme mít ve hře různě pokročilou technologii. Třeba blitkobušky z Minority Report (s-harm). Nebo instatní jídlo v prášku. A určitě trošku kybernetiky.

To je prozatím vše.

Čas zkouknout Book of Eli. Concept arty vypadají skvěle.


Žádné komentáře:

Okomentovat